Ett nytt system gäller från årsskiftet för patienters klagomål på hälso- och sjukvården. Arkivbild på Lövnäs vårdcentral, Hammarö.
Tidigare har det varit IVO – Inspektionen för vård och omsorg – som tagit emot klagomålen. I viss mån kommer myndigheten fortfarande att göra det – när det gäller allvarligare ärenden som till exempel om patienten fått en bestående sjukdom eller skada eller avlidit under vården. Men från årsskiftet ska alltså vårdgivarna vara första instansen när patienterna är missnöjda med behandlingar. Vårdgivarna ska ta emot, utreda och bemöta klagomål från patienter och närstående. Patienten kan få stöd och hjälp av Patientnämnden i sitt landsting eller region.
Den nya lagen är ett resultat av Klagomålsutredningens två delbetänkanden. Tanken är att patienten snabbare ska få klagomålen bemötta, att vårdgivarna ska bli bättre på att förebygga vårdskador och att IVO ska avlastas.
Nationell information
Socialstyrelsen har fått i uppdrag att dels genomföra en förstudie om hur systemet ska utformas enhetligt och säkert i hela landet, och dels att ta fram en nationell information som beskriver hur klagomålssystemet fungerar.
– Att patienter och närstående ska vända sig till vårdgivarna i första hand har ju funnits i Socialstyrelsens föreskrifter sedan 2011, och de allra flesta gör faktiskt det också. Det som är nytt är att det nu tydliggörs att det är vårdgivarna och patientnämnderna man vänder sig till, och inte IVO – utom i vissa speciella ärenden, säger Charlotta George, sakkunnig i patientsäkerhet och projektledare för regeringsuppdraget kring klagomålshantering vid Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen är just nu inne i ett intensivt arbete kring det än så länge namnlösa klagomålssystemet. Även vårdgivarna ska informeras om det nya systemet och en kartläggning av hur hälso- och sjukvården förberett sig pågår. Representanter för patienter, närstående, vårdgivare och andra berörda har bjudits in till samtal för att diskutera hur systemet ska utformas och vilka utmaningar som finns.
– Vi är mitt i arbetet nu så vad det ska heta eller hur det ska se ut är för tidigt att säga. Det är viktigt att systemet utformas så att vägen in för patienterna blir enkel, tydlig och säker. Det ska också se likadant ut över hela landet, säger Charlotta George.
Finns det inte en risk att vårdgivare som begått eventuella fel är obenägna att utreda?
– Det finns absolut sådana farhågor. Därför är det extra viktigt att i förstudien titta på hur systemet ska se ut för att man ska kunna hantera klagomål på bästa sätt. Man kan kontakta patientnämnden för att få extra stöd, och nämnden kontaktar då i sin tur vårdgivaren. Det finns också fortfarande möjlighet att gå vidare till IVO om man inte är nöjd.
Socialstyrelsens förstudie ska vara klar den 31 maj, och uppdraget att ta fram och sprida enhetlig information ska redovisas den 31 december.