Göran Hägglund och Göran Stiernstedt.
Göran Hägglund och Göran Stiernstedt.
Högre kvalitet i sjukvården är inte bara en fråga om ökade ekonomiska resurser. Mycket kan vinnas på att de resurser som sjukvården redan disponerar används mer effektivt. Regeringen har utsett Göran Stiernstedt till nationell samordnare för bättre resursutnyttjande. Den 31 oktober 2013 avslutar Göran Stiernstedt sin gärning som chef för Avdelningen för vård och omsorg på SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. I stället ska han arbeta för ”andra sidan”, staten, genom att han utsetts till ”nationell samordnare för bättre resursutnyttjande inom hälso- och sjukvård”. På presskonferensen tog socialminister Göran Hägglund (KD) utgångspunkt i att vårdpersonalen lägger ner orimligt mycket tid på arbete som inte ger direkt nytta för patienter. Det kan till exempel handla om att medarbetare tvingas logga in i ett stort antal olika datasystem innan dagens arbete kan inledas.

Vill minska administrativa överbyggnader

– Vi vill hitta vägar för att minska dessa stora administrativa överbyggnader så att professionen kan ägna mer tid åt patienterna. En del handlar om att IT-stödet ska bli mer funktionellt och bli en verklig avlastning, sade Göran Hägglund. Administrativa regler har en gång tillkommit av goda skäl, för att göra vården bättre. Men sammantaget har det blivit för mycket och en del behöver tas bort. Men det måste ske utan att de goda administrativa rutinerna inte äventyras. Sverige har stor läkartäthet och få patientbesök per läkare. Ändå upplever vi en brist på läkare och sjuksköterskor. – Hur skapar vi mer tid för patientmöten? Stockholms läns landsting kom i en undersökning fram till att endast 18 procent av sjukhusläkarnas tid, och 47 procent av distriktsläkarnas tid, användes till patientmöten, sade Göran Hägglund.

Identifiera irritationsmoment

Att styrsystem kan vara för detaljinriktade och att ersättningssystem inte bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet är en annan kritik som formulerats. Nu får Göran Stiernstedt uppgiften att identifiera problem och ”irritationsmoment” och ”onödiga arbetsmoment” som Göran Hägglund formulerar det. – Detta är ett otroligt spännande uppdrag. Jag har upplevt en ökad frustration ute i sjukvården. Jag kommer inledningsvis att träffa företrädare för professionerna och huvudmännen, sade Göran Stiernstedt. Göran Stiernstedts ambition är inte primärt en omfattande slutrapport när uppdraget avslutas i slutet av 2015 utan att fortlöpande presentera förslag.

Bild

Skärmdump från presskonferens 2013.10.13, regeringen.se (omfattas inte av CC. All rights reserved)