Projektledaren Märta Lindquist och affärsutvecklingsansvarige Gunilla Englund

En lättnadskänsla över att lanseringsdagen är bestämd. Och viss nervositet. Det är svaren vi får från Fass affärsutvecklingsansvarige Gunilla Englund och projektledaren Märta Lindquist på frågan om hur det känns så här kort inpå. Ett tryck på en knapp på lördagen innebär att all trafik till Fass.se i samma sekund går över till den nya hemsidan.

– Det är mer förväntan än nervositet just nu, men det vi upplevt de senaste veckorna är att det är höga berg och djupa dalar. Det känns jättebra ena stunden men så dyker det plötsligt upp något, säger Gunilla Englund.

En viss spändhet är också ganska naturlig när det gäller en informationstjänst som Fass. Den ska vara i full drift dygnet runt året om och kunna ta emot minst fem miljoner besök varje månad, varav ungefär hälften är hälso- och sjukvårdspersonal och hälften allmänhet.

Behov av genomgripande modernisering

Under de 25 år som gått sedan starten för Fass.se har uppdateringar gjorts vid flera tillfällen. Men behovet av en mer genomgripande modernisering var stort utifrån såväl den tekniska utvecklingen som användarnas beteendemönster. Det som användare kommer se är ganska stora visuella förändringar med nya logotyper och ett nytt sätt att visa innehållet på Fass. Den kommer även att vara mobilanpassad. Men de stora förändringarna finns så att säga under motorhuven.

– Mobilanpassningen innebär att det har krävts stora förändringar kring hur man strukturerar en sida. Projektet omfattar också en teknisk modernisering som gör att vi kan fortsätta att utveckla Fass framöver. Det blir enklare för oss och mer användarvänligt för alla besökare, säger Märta Lindquist.

En stor utmaning för Fass är den enorma mängden information. Olika användarundersökningar visar att många anser att det är svårt att ta till sig allt. I projektet har man jobbat mycket med en sökfunktion som leder användare till rätt ställe, och designen och navigeringen på sidan ska leda till att fler hittar exakt den information de söker. Det gäller inte bara information om det aktuella läkemedlet utan även tjänster som lagerstatus på apotek och instruktionsfilmer för att förstå hur den enskilde praktiskt ska hantera läkemedlet.

– Vi ser Fass som en helhet. Det är inte bara den godkända informationen i bipacksedeln och i produktresumén som behövs för att man ska kunna genomföra säker och ändamålsenlig läkemedelsbehandling, det är ett helt paket. Med nya Fass vill vi vara en one-stop-shop för läkemedelsinformation, säger Gunilla Englund.

Omfattande projekt

Att utveckla en så omfattande informationstjänst som Fass är såväl tids- som resurskrävande, och måste dessutom ta hänsyn till ett stort antal aspekter som exempelvis driftssäkerhet, användarbeteende, kompabilitet med andra system, vara framtidssäkrat och ha omfattande säkerheter mot intrång. Projektet Modernize Fass Program startade redan 2018-2019 med att samla in synpunkter från användare. Utvecklingen drog igång på allvar sommaren 2023 och sedan dess har som mest över 70 personer i fyra länder jobbat med utvecklingen.

– De konsulter vi arbetar med menar att vi genomför ett av de största och mest komplexa migreringsprojekten överhuvudtaget i Sverige gällande sökvägar. Vi ”krymper” Fass med 98 procent säger Märta Lindquist.

Fass är dessutom sedan 2020 ett NMI, Nationellt Medicinskt Informationssystem. Läkemedelsverket har i särskilda föreskrifter fastställt att vissa nationella informationssystem som används brett inom hälso- och sjukvården och som har stor betydelse för patientsäkerheten måste följa särskilda krav. Det gäller exempelvis kvalitetssäkring av medicinsk information, ändringshantering, driftssäkerhet och rapportering av incidenter. Läkemedelverket godkänner och har tillsyn över NMI.

– Det ställer väldigt höga krav på våra arbetssätt och vår dokumentation, så det har tillfört mycket arbete i projektet. Men i grunden är det bra för man tvingas jobba väldigt strukturerat och man skapar en dokumentation som är otroligt värdefull för framtiden. Man kan efteråt förstå exakt hur vi kravställt, byggt och testat – man kan följa hela processen från ax till limpa. På det sättet har vi fått en mycket robust produktutveckling.  Den som inte har de regulatoriska kraven som Fass tar inte på sig ett sådant arbetssätt, eftersom det innebär så mycket merarbete för alla som arbetar med det, säger Gunilla Englund.

Stort antal användartester

Fass har också satsat på att under olika faser i utvecklingsarbetet genomföra ett stort antal användartester, både bland hälso- och sjukvårdspersonal och allmänhet. Såväl läkemedelsföretagen som yrkesverksamma och allmänhet har varit mycket positiva och velat bidra under utvecklingen. Det har varit lätt för Fass att rekrytera personer som vill delta i olika moment och användartester.

– Vi har verkligen haft en god dialog med användare när vi testat olika designmoment. Vi har fått feedback på vad man föredrar och vad som funkar bäst, och det har vi kunnat ta till oss under arbetet, säger Märta Lindquist.

Kommer användare att känna igen sig på nya Fass?

– Det är nu en uppdatering med ett helt nytt gränssnitt, och man kommer absolut märkta att hemsidan är omgjord. Men det ska ändå kännas som den trovärdiga källa där du kan hitta den information du söker. Det är också den feedback vi fått från alla användartester, säger Märta Lindquist.

– Vi har försökt ha ett så rent formspråk som möjligt för att signalera lugn och trygghet. Vi vet att Fass uppfattas som komplext med omfattande information som kan vara svår att ta till sig. Vi vill inte att vår design ska distrahera utan att den bara ska lyfta fram produktinformationen om ett läkemedel, säger Gunilla Englund.