Professor Brian Druker är forskaren bakom cancerläkemedlet Glivec.

Brian Druker och Dennis Slamon är bägge kliniska cancerforskare och deras arbete har lett till enorma förändringar i behandlingen av cancerpatienter. Med målinriktad behandling på gennivå är inverkan på friska celler mindre negativ, och biverkningarna för patienterna blir färre än vid traditionell behandling med cellgifter och strålning.

De två forskarna får 2019 års Sjöbergpris ”för avgörande insatser vid den kliniska utvecklingen av målstyrd behandling, riktad mot cancercellers genetiska förändringar”. Sjöbergpriset delades ut första gången för tre år sedan efter att affärsmannen Bengt Sjöberg, som själv led av cancer, donerat pengar till forskningen.

Forskade på blodcancer

Brian Druker har forskat på kronisk myeloisk leukemi, en blodcancer som utvecklas i benmärgen och stamcellerna där. Ett sjukligt protein gör att cellerna i benmärgen delar sig för fort och bildar för många vita blodkroppar. Druker kunde visa att en molekyl, imatinib (läkemedlet Glivec), inte bara blockerar det defekta proteinet utan också förhindrar den överdrivna produktionen av vita blodkroppar. Den här upptäckten har lett fram till en behandling som innebär att patienter med sjukdomen nu se fram emot ett långt liv istället för en dödsdom.

– Hans upptäckt är det största som hänt sedan jag blev färdig hematolog. Det var ett stort genombrott och har inte bara revolutionerat behandlingen av patienterna, utan också lett till en bra modell för läkemedelsutveckling mot blodcancersjukdomar, säger Martin Höglund, överläkare vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, och lägger till:

– Det är mycket roligt att hans arbete belönas då det har varit så betydelsefullt. Han har varit ledande i utvecklingen. Nu hoppas jag att medicinerna kan utvecklas för den lilla minoritet av patienterna som inte svarar så bra på behandlingen.

Brian Druker blev enligt ett pressmeddelande glatt överraskad av att han fått Sjöbergpriset:

– Vår forskning går just nu mycket snabbt framåt med att leta efter nya mål att inrikta behandlingen mot när det gäller leukemi och överföra kunskapen till klinisk tillämpning. Det här kommer att hjälpa oss att göra snabbare framsteg, säger han.

Läkemedel mot bröstcancer

Professor Dennis Slamon

Dennis Slamon har i sin forskning riktat in sig på den grupp av kvinnor med bröstcancer som har den aggressiva HER2-positiva formen med hög risk för återfall – ungefär 15 procent av patienterna. HER2-genen styr uppbyggnaden av ett protein som i alltför stora mängder leder till att cellen delar sig okontrollerat. Slamon upptäckte att det var möjligt att använda en antikropp, traztuzumab (Herceptin), som fäste på proteinet. På det sättet blockeras den okontrollerade celldelningen och spridningen av cancern kan stoppas – framförallt om behandlingen kombineras med cytostatika.

– Prissumman kommer att vara till stor hjälp för oss när vi fortsätter utveckla våra intentioner att hitta fler former av målstyrd behandling. För tillfället arbetar vi med äggstockscancer, lungcancer och cancer i bukspottkörteln, säger Dennis Slamon i ett pressmeddelande.