

Se helheten och engagera patientens nätverk
Forskarna analyserade fem områden i sin studie. Det första handlar om att stärka patienter med information och utbildning. Det andra gäller respekt för patienters behov, önskningar och värderingar som individer. Det tredje handlar om samarbete mellan olika vårdgivare för att säkra kontinuiteten i vården. Det fjärde handlar om att se patienter som personer med både medicinska och ickemedicinska behov (till exempel sociala, känslomässiga och andliga). Slutligen handlar det femte området om att engagera familj och nära vänner i vården i enlighet med patientens önskemål. Elizabeth Docteur, som presenterade studien på seminariet, konstaterade att svensk sjukvård inte ”levererar” jämfört med andra länder. – Sverige kommer ofta på plats tio bland elva jämförda länder. Jämfört med de som presterar bäst ligger Sverige ofta 20-25 procent sämre. Något som överraskade oss var de stora skillnaderna mellan olika landsting, till exempel inom primärvården och psykiatrin. Sverige har definitivt en stor förbättringspotential, sade hon. Hon nämnde vårdportalen 1177 som ett positivt exempel på information till patienter… – … Men Sverige brister när det gäller att ge individuell information till patienter, om till exempel vårdgarantin, om olika behandlingsalternativ etc, sade Elizabeth Docteur.
Elizabeth Docteur. Foto: Vårdanalys.
Administrationens bekvämlighet före patientens
Sjukvården i Sverige tycks ofta organiseras för administrationens bekvämlighet snarare än den individuella patientens behov. Exempelvis förläggs inte arbetstid utifrån patienters önskemål. Särskilt stort är missnöjet hos patienter inom psykiatrin. Forskarna såg allvarliga brister i samordningen mellan olika vårdgivare. Och det är angeläget att motverka bristerna eftersom de främst drabbar sårbara patienter, betonade Elizabeth Docteur. I rapporten sammanfattar forskarna sina förslag i sex punkter:- Säkerställ att lagstiftningen för att stärka patienters ställning efterlevs.
- Möjliggör för patienten att vara medaktör i sin egen vård.
- Engagera och involvera patienter och patientföreträdare i beslut om hälso- och sjukvårdens utveckling.
- Fortsätt stödja insatser för att uppnå samverkan och kontinuitet i vården.
- Utforma uppföljnings- och mätverktyg som avspeglar patientens prioriteringar.
- Förstärk insatser för att följa upp graden av patientcentrering.
Elizabeth Docteur är fristående konsult inom hälsopolitik med 20 års erfarenhet från nationell hälsopolitik (USA) och internationellt arbete (bland annat som chef för hälsodivisionen inom OECD). Hon har forskat om hur hälsosystem fungerar och effekten av hälsoreformer under de senaste decennierna. Angela Coulter är professor och för närvarande chef för Global Initiatives vid Foundation for Informed Medical Decision Making i Boston, USA (LÄNK). Hon är även knuten till University of Oxford, Storbritannien.