Fr v Magnus Kåregård, Jonas Vikman, Janeric Sundberg, Per Einarsson, Birgitta Jagorstrand, Stefan Bremberg
Brister i lagen
Johan Assarsson
- Tillgängligheten upplevs som sämre av patienterna.
- 20 procent får aldrig någon information om hur de ska agera när de kommit hem från sjukhuset.
- Knappt 15 procent känner sig inte delaktiga i vården och sju procent har inte fått någon second opinion.
- Hälften av verksamhetscheferna säger sig ha fått stöd i praktiken men många upplever att lagen i sig inte driver på förändringsarbetet för patientens bästa.
Patientföreningen vill se rankning
Janeric Sundberg
Flera projekt för att kvalitetssäkra vården
Magnus Kåregård
Profilering med kvalitetsstämpel
Flera satsningar har gjorts för att vårdcentralerna i Skåne ska kunna profilera sig – astma-KOL-mottagningar har under två år haft möjlighet att certifiera sig och snart är det dags även för diabetesmottagningar att få denna kvalitetsstämpel. Även äldrevårdsmottagningar och hjärtsviktsmottagningar omfattas av högt ställda krav som de måste uppfylla för att få sina ”diplom”. Birgitta Jagorstrand, sjuksköterska och projektledare för certifieringen av astma-KOL-mottagningarna i Skåne, berättar att 65 av de cirka 150 vårdcentralerna i länet nu har fått en kvalitetsstämpel. LIFe-time har tidigare skrivit om projektet med certifieringar av vårdcentraler med kompetens inom astma-KOL (länk till artikeln).Speciellt verktyg för kvalitetsmätning inom Capio
Den privata vårdkedjan Capio arbetar med att mäta och analysera kvaliteten på vården, och tanken är att alla vårdcentraler ska vara med och att personalen ska arbeta i team. Hittills är hälften av vårdcentralerna inom Capio med i förbättringsarbetet. Det här arbetet ska gynna de med kroniska sjukdomar och till att börja med har tre patientgrupper valts ut – diabetes typ 2, hypertoni och KOL. Även så kallade ”mångsökare” är med i urvalet. – Det är ett teamarbete, alla på vårdcentralen deltar. Det är systematiskt, vi ska mäta, analysera och förbättra hela tiden. Patientens upplevelse är också med som mätbar faktor, säger Stefan Bremberg, medicinsk chef och chefläkare vid Capio Skåne. QPI – Quality Performance Indicators och verktyget MedRave används för förbättringsarbetet. Det är både medicinska och så kallade kravmått från de nationella riktlinjerna som gäller. Kvalitetsrapporterna publiceras på Capios hemsidor kvartalsvis, så att patienterna ska kunna ta del av arbetet.Fakta/patientens val i fokus
Den nya patientlagen infördes den 1 januari 2015. Myndigheten för Vårdanalys har i uppdrag att följa upp hur det går. Hittills kan man konstatera att det finns stora brister i efterlevnad av lagen, att patienter upplever att tillgängligheten är sämre än vad redovisningen visar, att 20 procent sällan eller aldrig får information om vad de ska tänka på och att bara sju av tio upplever att de blir bemötta med respekt. Var fjärde saknar fast vårdkontakt, 30 procent upplever att de inte är delaktiga vid val av behandling och 7 procent av de som vårdas för allvarlig eller livshotande sjukdom har bett att få en ny medicinsk bedömning men inte fått det. Region Skåne arbetar med att kvalitetssäkra astma-KOL-mottagningar, äldrevårdscentraler, hjärtsviktsmottagningar, mottagningar för unga vuxna och diabetesmottagningar (2016). Hittills är 65 av cirka 150 vårdcentraler i Skåne certifierade som astma-KOL-mottagningar.